Primaballerina, Edgar Degas, (1877, Musée d’Orsay)
Taniec dla Degasa
W odpowiednim świetle zwiastuję
wszystko, w co malarz chce
uwierzyć. Rozpiętość mojego ramienia,
misterium linii mojej łydki,
kostki oplątane wstążką,
moje stopy, uniesione, en pointe,
ujawniają w pełni, co zapragnął
poznać. Gdy wykonuje grande jeté
śnię o nagłym wybawieniu od grawitacji,
a on marzy
opuszcza blask pracowni
aby przeniknąć cienie
obróconego policzka, moich wklęsłych kości,
pomiędzy parą profesjonalnych nóg. Otrzymuje
mój ceremoniał rytmu,
moje praktyczne zaklęcie; staję się
jego niebytem i sławą,
drganiem w strunach
zanim obezwładni je bezruch.
Później on mnie maluje znów i znów.
Dancing for Degas
In the right light I signify
everything the painter wants
to believe. The reach of my arm
the numinous curve of my calf,
my ankles wrapped in ribbons,
my feet, arched, en pointe,
reveal all he has hungered
to know. As I leap me grande jeté
and imagine the fleeting release from gravity,
so, he dreams
he leaves the studio's glow
to enter the shadows
in my turning cheek, my scooping bones,
between my expert legs. He receives
my ritual of movement,
my practical incantation; I become
his oblivion and fame,
the vibration in the strings
and the stillness overtakes them.
Later he paints me, again and again.
Autor: Harmony Scaglione
Foothill Journal, Poetry
https://arts.cgu.edu/foothill-journal/foothill-vol-9-no-1/
Tłumaczenie: AgnieszkaS
Jeté (dosłownie z jęz. francuskiego „rzucony”) – podstawowy „element” pas (kroku) klasycznego w tańcu polegający na wyrzucie nogi silnie wyprostowanej w stawie kolanowym w zadanym kierunku; w „dużych skokach” jest to także skok.
En pointe- pozycja tańca baletowego polegająca na staniu na czubkach palców.
Edgar Degas (1834-1917) – francuski malarz i rzeźbiarz - impresjonista znany głównie z obrazów przedstawiających baleriny.
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/edgar-degas-arystokrata-wsrod-paryskiej-bohemy/
AgnieszkaS